22 March 2011

bile saya memasak

salam dan hye semua..ehehehe..hari ni, aku nak cite bila aku memasak yer..nak tau ape yg aku msk???jom..jom..

udang masak merah kentucky dan ayam goreng kunyit..hahaha..aku msk 2 masakan je ye..sb aku xsuka lauk banyak2..nati tak termakan..ayam goreng tu, aku xnak cite la sbb kompem2 rmai yg  pndai kan??hahah..masakan aku hari ni mmg simple je..sebelum tu, aku nak cite dripada mana aku belajar masakan ni..ekceli, kakak ipar aku yg ajar..sebelum ni die gunakan ayam..tapi, aku gedik nak try guna udang plak kali ni..

ni bahan2 untuk udang masak merah kentucky. antaranya ialah bawang putih 4 biji, sedikit halia, bawang besar sebiji, cili padi ikut diri sndiri nak banyak mana, sos cili, sos tiram, sebiji tomato, tepung gandum..(kalau ade tepung ayam kentucky lagi bez)

ramuan yang pertama
1) ok..mula2 tumbuk bawang putih bersama halia..
2) mskkan bahan yang ditumbuk tadi bersama dengan ramuan yang secukupnya..(perap beberapa minit)
3) celup udang bersama tepung.
4) goreng udang tadi dalam keadaan api yang sederhana.
5) angkat bile kekuningan dan baunya mmmmmmm..wangi..

ramuan kedua
1) tumis bawang besar bersama cili padi smpai kekuningan.
2) masukkan sos cili dan sos tiram..ikut citarasa sendiri
3) letakkan sedikit garam, ajinomoto dan sedikit gula..
4) msukkan udang yang digoreng tadi dan kacau dengan sebati


SIAP!!!

gile xpndai aku hias..hahha..lintang pukang udang2 tue..

sian tengok ayam ni....tp aku sukaaaa...auuuummmm


sekian saja untuk kali ni..chef nak g makan jap..adiooooossssss...

6 comments:

Republic Aku said...

janji boleh makan sudah...hehehe

cik anna said...

memang la boleh makan..tp sedap ngn tak je la..hehe

~McNa~ said...

eeeii same mcm udang barter la na..care wat die pon same..:P

cik anna said...

ye la kot mcna..ana buh sndiri jah namo tue..hahaha

nine said...

masak merah KENTUCKY??
kire mcm celop tepung udang tu?

cik anna said...

ha a...